Menu

identiteitsdocumenten

Je wordt opgeroepen een paar maanden voor je identiteitskaart gaat vervallen. Ook als je identiteitskaart zoek geraakt is of beschadigd is, dien je een nieuwe aan te vragen. Bij diefstal doe je hiervan aangifte bij de politie, je krijgt dan een formulier dat voorlopig je identiteitskaart vervangt en het gestolen document wordt dan geseind. Dienst burgerzaken kan een dergelijk attest afleveren als je kaart defect geraakt is (bijv. de chip is verdwenen) of verloren is gegaan.



EID voor Belgen
Iedere Lummenaar van 12 jaar of ouder beschikt intussen over een elektronische identiteitskaart. Dit is een kaart met chip waarop digitale certificaten staan waarmee je een digitale handtekening kan plaatsen (dit is een pincode van 4 cijfers). Deze is wettelijk gelijkgesteld met een gewone handtekening.

Met deze kaart ga je meer en meer toepassingen kunnen benutten. Denk maar aan de documenten die je via je computer en een kaartlezer kan aanvragen zoals een studietoelage voor je kinderen of ook je belastingaangifte invullen en doorsturen.

Voor de aanvraag van een EID word je uitgenodigd en moet je je persoonlijk aanbieden met een goede recente pasfoto en 18,70 EUR. Je dient in totaal twee keer langs te komen. Eerst om je kaart aan te vragen, je handtekening te plaatsen en te betalen. Daarna om je identiteitskaart te komen afhalen en ze, met de codes die je via de post ontving, te activeren. Je moet dan ook de oude kaart inleveren.


Voor ouderen of personen die onvoldoende mobiel zijn om naar het gemeentehuis te komen kan er met de dienst afgesproken worden om het basisdocument te komen laten tekenen aan huis. Voor het activeren kunnen zij iemand schriftelijk volmacht geven.

De elektronische identiteitskaart zal 30 jaar geldig blijven voor Belgische burgers vanaf de leeftijd van 75 jaar.


Kids-ID
Sinds maart 2009 worden er ook elektronische identiteitskaarten afgeleverd voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar. Deze kaart wordt enkel op vraag van één van de ouders afgeleverd omdat het document enkel verplicht is in het buitenland. De vereisten voor de pasfoto zijn even streng als voor een volwassene. Een Kids-ID kost 9,30 EUR.
Bij de aanvraag van een Kids-ID moet ook het kind aanwezig zijn.
Opgelet: de Kids-ID is naast een elektronisch identiteitsdocument ook een document om te reizen binnen EUROPA.
Om te reizen buiten het Europees grondgebied heb je, indien het land van bestemming dit eist, een reispas nodig!

Spoedprocedure
Je kan een EID en een Kids-ID ook via een spoedprocedure aanvragen. Dit is vooral interessant als je door diefstal of verlies je kaart kwijt bent en ze echt dringend nodig hebt. Aan deze spoedprocedure is wel een kostenplaatje verbonden.

  • EID of Kids-ID met spoed (procedure duurt 2 werkdagen indien aangevraagd vóór 15u): 103,00 EUR
  • EID of Kids-ID met extreme spoed (procedure duurt 1 werkdag indien aangevraagd vóór 15u): 191,30 EUR
  • EID of Kids-ID met extreme spoed met levering in Brussel: 110,00 EUR

Pin- en Pukcode
Heb je je codes niet ontvangen om te komen activeren of ben je de enveloppe met de codes kwijtgeraakt na de activatie? Dan kan je langskomen op burgerzaken om de codes opnieuw aan te vragen. Dit kost je 3 EUR.
Een tip: wijzig je pincode in een persoonlijke code na de activatie dan kan je deze problemen voorkomen.

Meer info
Dienst burgerzaken
Gemeenteplein 13, 3560 Lummen
T 013 390 470
E burgerzaken@lummen.be