Menu

adreswijziging

Wanneer je je hebben en houden verhuist mag je niet vergeten ook je adres te laten wijzigen. Er zijn verschillende procedures afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.

Binnen de gemeente of vanuit een andere gemeente
Nadat je verhuisd bent, heb je acht werkdagen tijd om op de dienst burgerzaken een aangifte van adreswijziging te doen. Hiervan krijg je een bewijs mee waarmee je al terecht kan op het containerpark. Na je aangifte komt de wijkagent vaststellen of je effectief op het opgegeven adres woont. Daarna kom je opnieuw langs op de dienst burgerzaken om je nieuwe adres op je elektronische identiteitskaart te zetten met je pincode. Ook het inschrijvingsbewijs van je voertuig kan je er laten aanpassen (als er nog ruimte is op het document).

Naar een andere gemeente
Dan doe je na je verhuis de aangifte van adreswijziging in de nieuwe gemeente. Nadat wij bericht hebben gekregen dat je er ingeschreven bent, sturen wij je dossier met alle noodzakelijke gegevens door.

Naar het buitenland
Voor je naar het buitenland vertrekt, moet je je laten uitschrijven uit het bevolkingsregister. Je ontvangt dan een formulier – het zogenaamde model 8 – waarmee je je kan inschrijven op de Belgische ambassade of het consulaat van het land waar je gaat wonen. Met je pincode kan je je EID aanpassen, zodat je die ook in het buitenland verder kan blijven gebruiken tot aan de vervaldatum. Natuurlijk mag je niet vergeten je ook in te schrijven in de stad of gemeente van het land waar je gaat wonen.

Vanuit het buitenland
Als je Belg bent en reeds eerder in België woonde, dan vinden we je gegevens nog terug in het rijksregister aan de hand van je identiteitsbewijs. Als niet-Belg breng je je identiteitsbewijs mee en een uittreksel uit je geboorteakte, indien nodig met vertaling en legalisatie. De inschrijvingsprocedure is lichtjes verschillend voor een inwoner van de EU of iemand van daarbuiten. Maar voor het overige verloopt de inschrijving hetzelfde als voor iemand die vanuit een andere gemeente komt.

Meer info
Dienst burgerzaken
Gemeenteplein 13, 3560 Lummen
T 013 390 470
E burgerzaken@lummen.be